Metoda projektu "Ślimak, ślimak, pokaż rogi"
Cele i założenia projektu:
- Poznanie środowiska życia ślimaka.
- Poznanie budowy ślimaka, na przykładzie ślimaka winniczka.
- Rodzaje ślimaków i ich różnorodność muszli.
- Sposoby poruszania się ślimaka.
- Znaczenie ślimaków w przyrodzie.
- Poznanie etapów rozwojowych ślimaka.
- Zwrócenie uwagi na znaczenie barwy ochronnej w życiu zwierząt.
- Nauka stawiania hipotez, przewidywania i weryfikowania przewidywań; dociekliwości; wytrwałości w dążeniu do rozwiązywaniu problemu.
- Rozwijanie myślenia twórczego.
- Rozwijanie logicznego myślenia.
- Rozumienie związków przyczynowo- skutkowych.
- Rozwój samodzielności.
- Umiejętność współpracy w zespole.
Podczas realizacji projektu wykorzystano następujące metody pracy:
- Pokazy slajdów.
- Oglądanie filmów przyrodniczych.
- Wycieczka na łąkę.
- Obserwacje ślimaków z wykorzystaniem lupek.
- Metoda burzy mózgów.
- Zabawy ruchowe.
- Piosenki i opowiadania.
Stworzenie siatki pytań i problemów na jakie zwróciliśmy uwagę podczas
obserwacji ślimaka przyniesionego do przedszkola przez nauczyciela.
- Co jedzą ślimaki?
- Czy ślimaki mają: buzię, nos i oczy?
- Czy robią kupę?
- Czy śpią?
- Po co wystawiają rogi?
- Dlaczego ślimaki opuszczają muszlę?
- Czy ślimaki wydają jakieś dźwięki?
- Po co jest śluz dla ślimaka?
- Jaki ma kształt muszla, czy są różne?
- Do czego służy muszla?
- Jakie są rodzaje ślimaków?
- Dlaczego lubią mokrą ziemię?
- Czy są ślimaki, które pływają?
- Dlaczego śpią w muszli?
- Dlaczego ślimaki są śliskie?
- Do czego służą mniejsze czułka?
- Czy ślimaki słyszą?
- Jaki ślimaki się poruszają?
- Dlaczego chodzą wolno?
- Skąd się biorą ślimaki?
- Czy ślimaki jedzą kapustę?
- Czy ślimaki się wspinają?
- Czy ślimaki jedzą owady?
- Jak się bronią?
- Czy mają mamę?
- Czy ślimaki widzą?
- Czy ślimaki budują sobie domki?